Belgen hebben steeds meer vertrouwen in nieuws dat ze ontvangen via traditionele media dan via sociale mediaplatformen.
Dat blijkt uit een onderzoek van Kantar waarbij 3.000 Belgen vertrouwensscores toekenden aan 39 nieuwsmedia.
Traditionele media krijgen een gemiddelde score van 8,31 op 10, terwijl sociale mediaplatformen gemiddeld 6,19 op 10 halen. De vertrouwenskloof tussen beide vergroot daardoor.
Opvallend: ook de generatie van 18- tot 34-jarigen verliest vaker het vertrouwen in sociale mediaplatformen als bron van nieuws.
Voor de tweede keer heeft Kantar – wereldwijd marktleider op gebied van data, insights en consultancy - het vertrouwen van de Belg in onze dagelijkse nieuwsbronnen in kaart gebracht.
In de ranking valt meteen op dat sociale mediaplatformen Twitter en Facebook onderaan bengelen met respectievelijk 6 op 10 en 5,67 op 10.
De Belgische nieuwsconsument heeft het meeste vertrouwen in de zakenkranten De Tijd en L'Echo met respectievelijk 8,73 op 10 en tweede met 8,51 op 10. VRT NWS bekleedt de derde plaats met 8,21 op 10.
Om het vertrouwen van de Belgen te winnen, moeten nieuwsmedia volgens het onderzoek vooral accurate feiten en context kunnen geven, maar ook in staat zijn om nieuwswaardigheid te onderscheiden.
"We zijn uitermate trots op dit resultaat. In tijden waarin fake news en gebrek aan betrouwbare informatie hoogtij vieren, helpen De Tijd en L'Echo om de lezers te gidsen in deze snel veranderende wereld.
Met onze kwalitatieve en onafhankelijke redactionele aanpak bekleedt Mediafin een unieke positie in de Belgische markt. En deze studie bewijst dat onze lezers dat heel hard weten te appreciëren."
- Peter Quaghebeur, CEO van Mediafin (uitgever van De Tijd en L'Echo)
Ook jongere generatie wordt kritischer
De jongere generatie (18 tot 34 jaar) heeft nog altijd meer vertrouwen in nieuws dat ze lezen op sociale mediaplatformen dan de oudere generatie (55+ jaar). Maar ook bij hen daalt het vertrouwen in sociale mediaplatformen.
De vertrouwensscore van Belgen tussen 18 en 34 jaar in sociale media is met 7% gezakt in vergelijking met de studie uit 2018. Dat brengt de vertrouwensscore van sociale media bij de jongere generatie op 5,45/10. De traditionele media scoort hier met 7/10 beter.
"De jongere generatie is opgegroeid met sociale mediaplatformen. In die zin hoeft het niet te verbazen dat hun vertrouwen hoger ligt dan bij de oudere generaties.
Toch geeft dit onderzoek aan dat 18- tot 34-jarigen steeds kritischer kijken naar het nieuws dat ze op sociale media voorgeschoteld krijgen. De kwaliteit van een nieuwsmerk speelt bij de jongere generatie met andere woorden ook steeds vaker een belangrijke rol in het vertrouwen."
- Jelle Van Loon, Senior Research Manager bij Kantar
'Vertrouwen in advertenties'
Het vertrouwen in de traditionele media is goed nieuws voor het verdienmodel achter deze media. Traditionele media boksen al lange tijd tegen het advertentiemodel van sociale mediaplatformen, waarbij die laatste een groot voordeel heeft in het aantal potentiële lezers.
Kantar stelt met het onderzoek een duidelijk verband vast tussen het vertrouwen dat mensen hebben in de media die zij gebruiken en de advertenties die erop verschijnen.
Traditionele media krijgen zo gemiddeld een hogere vertrouwensscore voor hun advertenties dan de advertenties die verschijnen op sociale mediaplatformen. In die zin primeert de kwaliteit van de nieuwsverspreider dus op de kwantiteit aan lezers. Dat is een belangrijk argument waarmee nieuwsmerken adverteerders kunnen overtuigen.
Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Kanter, in opdracht van Trustmedia Beyond Advertising. 2.980 Belgen vulden een online vragenlijst in tussen 23/04/2021 en 10/05/2021. De respondenten waren allemaal ouder dan 18 jaar en werden geselecteerd op quota voor leeftijd, gender en provincie.